Dette indhold er sponsoreret

Det er langtfra størstedelen af os danskere, der er en haj til alt, hvad der hedder teknologi. For de fleste af os handler det bare om, at anskaffe sig et abonnement, der virker upåklageligt, og som er til at betale. Dog kan du løbe ind i nogle uforudsete udfordringer, når du vælger mobilabonnement, hvis du ikke laver en smule research inden. Heldigvis er du kommet til det rigtige sted. Her guider vi dig igennem 5 ting, du skal huske, når du skal vælge dit næste mobilabonnement.

Kvalitet eller lavpris?

Markedet for teleudbydere er presset af hård konkurrence. Dette betyder, at du tit kan opleve prisudsving og velkomsttilbud. Ved at få et mobilabonnement overblik, er det nemt at sammenligne de aktuelle priser og eventuelle tilbud i branchen. Men før du gør dette, så er der et par overvejelser, som du skal gøre dig.

Vælg mobilabonnement

Er du villig til at gå på kompromis med kvaliteten blot for en lavere pris? Eller ønsker du et abonnement, som kan det hele, sjældent skaber problemer, og måske koster en smule mere? Dette kan du blive klogere på længere nede i artiklen, men det er vigtigt, at du har en forestilling om, hvor meget du vil af med om måneden på dit mobilabonnement.

Hvor meget data, har du brug for?

Det første og mest væsentlige, som du skal have afdækket, når du skal ud og vælge nyt abonnement, er dine behov. Det handler nu om, at du sætter dig ned og får gjort dig nogle tanker om, hvor meget du vil bruge din mobil.

 

Mobildata er en form for data, som forbruges, når du anvender mobilen til at downloade, streame eller gøre andre ting på nettet. Alle de apps, som har bruger internettet vil også bruge data, hvis du ikke er på WiFi. Det er derfor vigtigt, at du anvender et mobilselskab, som tilbyder den data, du har brug for. Det kan være svært at vurdere, hvor meget du bruger – og for nogle svinger det meget. Du kan på de fleste smartphones se, hvor meget data du bruger under indstillinger.

 

Det kan for mange være en fordel at købe et abonnement med fri data, hvis du tit er på farten, bruger gps, downloader film osv. Så undgår du også at skulle betale overpris for at have brugt for meget data. Hvis du overstiger din månedlige datagrænse, vil du hos nogle selskaber opleve, at hastigheden på dit mobile netværk bliver væsentligt langsommere.

Taler du meget i telefon? Eller SMS?

Der er efterhånden et hav af forskellige måder at kommunikere på nu til dags, derfor er det ikke sikkert, at du i dit nye abonnement har brug for så meget taletid. Hvis du anvender din mobil meget på arbejdet, eller tit har længere snakke, så skal du vælge et abonnement, som passer til dette. Det samme gør sig gældende for SMS. Måske bruger du din mobils SMS funktion som din primære form for kommunikation, og det er derfor vigtigt for dig, at du kan sende et ubegrænset antal afsted månedligt.

 

På samme måde som ved data, er det muligt at købe et abonnement, som tilbyder fri tale og fri SMS. Det betyder helt grundlæggende, at du ikke skal bekymre dig om at overstige din månedlige grænse – og du behøver derfor ikke bekymre dig om en ekstraregning sidst på måneden.

Kan du kombinere dit abonnement med andet?

Telemarkedet er et marked præget af høj konkurrence og mange udbydere. Derfor har de fleste udbydere forsøgt at differentiere sig ved at tilbyde ekstra goder eller abonnementsordninger sammen med din mobil – og det er heldigvis til fordel for dig som kunde.

 

Hos nogle leverandører af mobilabonnementer tilbydes f.eks. musiktjenester, som du kan anvende frit, og som betales månedligt sammen med dit abonnement. Derudover tilbyder andre selskaber også TV2 Play, Netflix, Viaplay, HBO Nordic og meget mere. Du kan ofte spare penge ved at vælge denne løsning – husk blot at vurdere, om du rent faktisk vil bruge disse tilkøb.

Hvor bor du henne?

Din placering i landet kan have en betydning for dit valg af mobilabonnement. Udbyderne har bedre dækning nogle steder end andre. Brug lidt tid på at undersøge den udbyder, du overvejer og se, hvordan deres dækning er i dit område, så du ikke får problemer med at gå på nettet og foretage et opkald.